تومان
جستجو
بازگشت به همه پست های وبلاگ

آبیاری صحیح گیاهان

آبیاری صحیح گیاهان

⭐ آبیاری پارامتر اصلی و مهمترین مبحث در نگه‌داری از گل‌ها و گیاهان است.
⭐ انواع بیماری‌ها، قارچ‌ها، تجمع و تکثیر حشرات و آفت‌های موذی و انواع بیماری‌های گیاهان، همگی ناشی از آبیاری زیاد است. آبیاری کم هم موثر است.
⭐"دما" مهمترین عامل در نحوه آب‌دهی است. هر چه دما پایین‌تر باشد. دفعات آبیاری کمتر می‌شود. اما چرا آبیاری زیاد گیاه را خراب می‌کند؟ چون ریشه های گیاه هم نیاز به اکسیژن دارند و هنگام آبیاری اکسیژن خاک تخلیه می‌شود. و وقتی که بیشتر از سه تا چهار روز طول بکشد، ریشه گیاه دچار خفگی و آسیب می شود و اگر طولانی و ادامه دار شود موجب نابودی، قارچی شدن گیاه و تجمع حشرات موذی می‌شود.
⭐ آبیاری کم هم باعث خشک شدن گیاه می‌شود و با وجود اینکه گیاه آسیب می‌بیند قابل برگشت است. اما آسیبی که در اثر آبیاری زیاد وارد می‌شود قابل برگشت نیست.
⭐ اگر گیاه را در منزل یا محیط داخل نگه‌داری می‌کنید دما باید طوری تنظیم شود که خاک گلدان ظرف سه روز خشک شود و دوباره آبیاری شود. اگر دما کم باشد خاک دیرتر خشک می‌شود که برای گیاه ضرر دارد. (به استثناء درختان و گیاهان بیرونی) پس دما را زیاد می‌کنیم که آبیاری پیوسته و مرتب انجام گیرد. مساله مهمتر اینکه، گل‌ها و گیاهان را در معرض باد مستقیم بخاری و کولر قرار ندهیم.
این نکات به این معنا نیست که قطره چکانی آب بدهیم! حتی می‌توانید گیاه را غرقاب کنید! سیراب کردن گیاه خیلی هم خوب است. ولی دما باید طوری تنظیم شود که خاک گلدان ظرف سه تا چهار روز خشک شود.
⭐ نور هم مسئله بسیار مهمی است که باید به آن بپردازیم. هیچ گیاهی وجود ندارد که در محیط بدون نور رشد کند پس باید نور به گیاه برسد. اگر در محل قرار گرفتن گیاه کمبود نور است می‌توانیم از چراغ رشد مخصوص گیاه برای برخی از گیاهان استفاده کنیم.
⭐ عنصر مهم دیگر در نگه‌داری از گیاهان، خاک است. خاکِ سبکی که در بازار عرضه می‌شود و دارای دانه های سفید رنگی به نام پرلیت است، کوکوپیت نام دارد، که عاری از مواد غذایی است و متاسفانه به اسم خاک بونسای به فروش می‌رسد! خاک باید دارای تخلخل جهت اکسیژن رسانی و تخلیه سریع آب اضافی و مواد مغذی باشد.
⁦✔⁩ پس این چهار عنصر ۱- آبیاری ۲- نور ۳- خاک ۴-دما مهمترین پارامتر در نگهداری از گل‌ها و گیاهان است.
⭐ گل‌ها و گیاهان با تمام پیچیدگی‌هایشان خیلی ساده هستند و کافیست روح گیاهان را در خود یکی کنید و نیازهایشان را بفهمید.
⁦⚜⁩ Valinejad

نظرات
نوشتن نظر بستن فرم نظر