تومان
جستجو
بازگشت به همه پست های وبلاگ

علل عمده خرابی گیاه

علل عمده خرابی گیاه

⭐پروش گل و گیاه نیاز به دانشی دارد که در طی زمان کسب می‌شود. پرورش و نگه‌داری غلط گونه‌های گیاهی و فروش آن‌ها و از همه بدتر دادن اطلاعات غلط به مشتری منجر به از بین رفتن گیاهان و در نهایت عدم اعتماد افراد می‌شود‌.
⭐فروشنده‌های گل و گیاه، گونه‌های گیاهی مختلف به خصوص کاج سانان را به عنوان گیاهان آپارتمانی یا بونسای معرفی میکنند. بیشتر فروشندگان حتی نام گونه‌ها را نیز نمی‌دانند و به اشتباه به اسم بونسای به مشتری می‌فروشند. این اطلاع رسانی تا این حد غلط، انسانی و درست نیست.
⭐ از همه مهمتر گیاهانی هستند که در گلدان سطلی بزرگ یا زمین بوده‌اند و در فصل گرما یا بدون رعایت اصول و قواعد باغبانی، نگه‌داری و هرس ریشه می‌شوند و برای فروش گذاشته می‌شوند، که پس از مدتی خراب شده و مشتری نسبت به گیاهان بدبین و سلب اعتماد می‌شود.
عمده ترین مشکل خراب شدن بونسای کوکوپیت خالص می باشد.
⭐ کوکوپیت برای مصارف خاصی استفاده می شود و کوکوپیت خالص نه تنها مفید نیست، بلکه باعث از بین رفتن گیاه می شود,۲تنها مصارف کوکوپیت برای تولید و پرورش قلمه یا بذر یا ترکیب کردن با بقیه خاک‌ها می‌باشد. ولی متاسفانه در بازار، گلدان‌های گیاهان و درختان زبان بسته را با کوکوپیت آن هم خالص پر می کنند! مخصوصا بونسای فیکوس‌ها!
⭐ اما چرا کوکوپیت باعث خرابی گیاه می شود؟
وظیفه اصلی کوکوپیت حفظ رطوبت و ذخیره آب و سبک کردن خاک است و هیچ مواد غذایی ندارد و زمانی که کاملا خالص باشد باعث خفگی و نرسیدن اکسیژن به ریشه گیاه شده که باعث قارچی شدن و نابودی درخت یا گیاه می‌شود. پرلیت هم آب را ذخیره می کند.
⭐ دلیل دیگر از بین رفتن گیاهان در حال خراب شدن، استفاده از خاک غلیظ و تیره (کود) به جای خاک گلدان و هچنین استفاده از کود مایع است که باعث نابودی و سوختن گیاه می‌شود!
زمانی که گیاه آسیب دیده و بیمار است، به هیچ عنوان نباید کودیاری شود.
⭐ خاک خوب باید بافت دار باشد. برای تهیه خاک خوب یک قسمت کوکوپیت،یک قسمت خاک برگ یا باغچه، یک قسمت شن و ماسه، نصف واحد خاک ورمی کمپوست، نصف واحد پرلیت و مقدارهای مختلف بر اساس نیازهای مختلف گیاه اضافه و ترکیب می شود. شما هم می توانید از بازار گل جداگانه تهیه و در منزل ترکیب کنید.

⭐ چقدر باید حرص بخورم که گیاهان زبان بسته الکی الکی خراب شن، آقا شما فرق خاک رو نمیدونین نفروشین برین سرچ کنین ببینین خاک خوب چیه بعد بفروشین به خلق خدا!!!!😒😂

✒ علیرضاوالی نژاد

نظرات
نوشتن نظر بستن فرم نظر